Кабінет трудового навчання

Творчий куточок

 


Положення про навчальні майстерні загально-освітнього навчально-виховного закладу затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 16 червня 1994 р. №184.

Загальні положення.

1. Створюються у кожній школі:
  • з обробки деревини і металу або комбінована;
  • з обробки тканини, волокнистих матеріалів та з обробки харчових продуктів або комбінована.
2. Навчальні майстерні призначені для:
  • трудового навчання учнів 1-11 класів;
  • поглибленої трудової підготовки учнів;
  • роботи технічних гуртків;
  • проведення факультативних занять;
  • організація продуктивної праці.
Приміщення навчальної майстерні з технічної праці.
  1. В школах з числом класів-комплектів 20 і більше створюються дві майстерні: з обробки деревини і з обробки металу. В школах з числом класів-комплектів меньше 20 може бути одна комбінована майстерня.
  2. Загальна площа кожної майстерні 66 кв.м, а комбінована ― 66-82 кв.м. Норми: 3,5 – 4 кв.м. на робоче місце у слюсарно-технічній; 4-5 кв.м. у столярній; 5-6 кв.м. ― на один верстат.
  3. Для зберігання інструменту, пристосувань, заготовог ―інстурментальна кімната ― 16 кв.м.
  4. Освітлення, опалення і вентиляція приміщень здійснюються у відповідності з “Правилами безпеки і санітарно-гігієнічними нормами…”.
Обладнання майстерні.
  1. Майстерні оснащуються посібниками і обладнанням згідно з “Типовими переліками навчально-наочних посібників і навчального обладнання для загальноосвітніх шкіл”.
  2. Обладнуються робочі місця для індивідуального і загально користування та робоче місце вчителя.
  3. Робочі місця учнів обладнуються з урахуванням їх вікових особливостей, вимог НДП, ТБ, санітарним нормам.
  4. Робочі місця обладнуються сидіннями (висувними, відкідними, приставними). До слюсарних і комбінованих верстатів подається електроенергія 42 В, комплект інструментів.
  5. Робочі місця загального користуваня ―верстати, муфельна піч, прес для штамповки. Ці місця забезпечуються ростовими підставками, тумбою для розміщення інстурментів, заготовок, готової продукції, документами.
  6. Обладнання повинно розміщуватися так, щоб була можливість контролю за роботою всіх учнів. Світло повинне падати зліва. Свердлильний вестат встановлюється біля робочого місця вчителя.
  7. Біля робочих місць вивішуються відповідні інстукції з техніки безпеки. Зележно від місцевих умов можна вносити зміни: таку інструкцію затверджує і завіряє печаткою директор.
  8. Робоче місце вчителя розміщується на подіумі. Воно обладнується верстаком, столом, класною дошкою, електричним розподільчим щитом. До обладнання, на якому працює тільки вчитель, відноситься фугувально-пильний верстат (ФПШ-5М) та електропилка.
  9. Пристінні і вбудовані шафи для зберігання незавершених робіт учнів, інструментів, дидактичного матеріалу тощо.
  10. Аптечка з необхідним для надання першої допомоги. Поруч адреса і телефон найближчого лікувального закладу.
  11. Умивальниками зі щітками, милом та електрорушником, ящик для стружок (окремо), урна для сміття, інвентар для прибирання приміщення.
  12. Стенди, плакати, виставка робіт учнів.
Зміст та організація роботи

План роботи кабінету складається на рік або півріччя.

У плані роботи передбачаються заходи по обладнанню майстерні, збереженню, ремонту і поповненню майстерні навчально-наочними посібниками, інструментами, матеріалами, приладами; зміст суспільно-корисної і продуктивної праці; створення гуртків та активу учнів для роботи по обладнанню майстерні, ремонту приладів і посібників; проведення олімпіад, конкурсів, дотримання правил ТБ і санітарно-гігієнічних вимог (додаток).
№ п/пЗміст роботиСтроки виконХто залучається до віконВідмітка про виконання
     

Наказом директора школи на вчителя покладається виконання обов’язків майстра навчальних майстерень. Майново-матеріальні цінності навчальних майстерень знаходяться на відповідальному збереженні у викладача праці, виконуючого обов’язки майстра навчальних майстерень. Обладнання, що прийшло у непридатність, списується у встановленому порядку.

Профілактичний та інший поточний ремонт обладнання здійснює учитель праці, виконуючий обов’язки майстра шкільних навчальних майстерень (оплата не передбачається). Капітальний ремонт обладнання здійснюється відповідними спеціалістами за рахунок коштів школи чи базових підприємств.

Майстер навчальних майстерень, спільно з заступником директора школи, по адміністративно-господарській роботі забезпечують майстерні обладнанням, інстурментом, організує наладку і ремонт обладнання майстерень, правил охорони праці і ТБ.

На вчителя трудового навчання покладається: організація і проведення всієї навчально-виховної роботи в групах учнів, яких вони навчають; забезпечення виконання навчальних планів і програм з трудового навчання; підготовка до занять інстументів, пристосувань, обладання, роздатковий і дидактичний матеріал, технічної документації, контроль за утрианням в порядку робочих місць учнів, обладнання, інстументуі відповідальність за їх справність; відповідальність за безпечність умов роботи на робочих місцях учнів; організація і облік робіт, виконаних учнями, облік успішності учнів з трудового навчання.
Обладнання кабінету обслуговуючої праці

За забезпечення кабінету обладнанням, інструментами, а також необхідними матеріалами і наочними посібниками відповідає учитель обслуговуючої праці і заступник директора школи по адміністративно-господарчій роботі. Останній своєчасно організовує необхідний ремонт приміщень кабінету, швейних машин, нагрівальних приладів, інструментів, забезпечує дотримання в кабінеті санітарно-гігієнічних умов, правил охорони праці, а також правил пожежної безпеки.

Потрібні для занять інструменти, пристрої, обладнання, роздатковий і дидактичний матеріал, документацію підготовляє вчитель обслуговуючої приці. Він відповідає за охорону праці і здоров’я учнів, за виконання ними правил безпеки.
Приміщення кабінету обслуговуючої праці. Санітарно-гігієнічні умови.

Як правило, кабінет розташовують на другому поверсі (3-му). Можна у цокольному приміщенні, але при наявності достатнього природного освітлення, а також в окремому будинку, якщо там обладнано гардероб і санвузли. Розташування кабінету у підвальному приміщенні категорично забороняється. Бажано, щоб кабінет обслуговуючої праці розміщався у двох кімнатах: навчальна швейна майстерня та кухня-лабораторія.

За певних умов у школі обладнується комбіновиний кабінет для проведення всіх видів занять з трудового навчання.

Площа. На одного учня припадає 2-2,5 кв.м, висота – не менше 3, 0-3,5 кв.м. Підлога в кухні-лабораторії має бути викладена металевою плиткою, а швейні майстерні ―вкрита лінолеумом або дерев’яна, пофарбована олійними фарбами. Стіни кухні-лабораторії слід пофарбувати олійними фарбами або викласти кахлем на 1,5 м від підлоги. Фарбуються в світлі, спокійні кольори, відповідно до вимог технічної естетики.

Фрамуги і кватирки забороняється забивати і заклеювати. Крім цього, в кухні-лабораторії необхідно мати примусову вентиляцію для видалення пари і газу.

t ― +16 до +20 тепла при вологості 40-60%.

Освітлення Sвікон/Sприміщення=1/5. Світло тільки зліва.

Світильники підвішуються на висоті 2,2 м і щоб світло було розсіяним або відбитим. Потужність повинна бути 64 Вт/кв.м. – лампи розжарювання, 25 Вт/кв.м.

Місцеве освітлення класної дошки і робочих місць.

Кабінет обладнується протипожежними засобами, зокрема автоматичною пожежною сигналізацією. Обов’язково встановлюються умивальники.
Обладнання кабінету обслуговуючої праці. Загальні вимоги.

Обладнується спеціальними столами для креслення викройок і розкрою, швейними машинами, манекеном і дзеркалом для примірок. Кожен учень забезпечується робочим місцем, що відповідає його зросту, стану зору і слуху. Столи і стільці кількох груп.

Забороняється користуватися табуретками і лавами.

Не дозволяється ставити на підвіконня кімнатні квіти. Наочні посібники, роботи учнів, інструменти та пристрої зберігаються в спеціальних пристінних або звичайних шафах чи на стелажах.

Повинні бути вітрина для виставки кращих робіт. Виріб повинен мати етикетку. На якій зазначено назву виробу, прізвище, клас.

Все обладнання в кабінеті залежно від призначення можна поділити на такі групи:
  1. Демонстраційне обладнання (зразки готових виробів, повузлової і поопераційної обробки, інструкційні картки, муляжі кулінарних виробів, моделі, вузли машин та побутової техніки) використовується як для показу при поясненні нового матеріалу, так і для індивідуальної самостійної роботи.
  2. Обладнання для проведення фронтальних лабораторних робіт (посуд, інструменти, приладдя, зразки волокон, тканин, круп, електрообладнання і т.д.)
  3. Інструменти і пристрої для практичних робіт з усіх розділів програм.
  4. Технічні засоби навчання.
  5. Друковані посібники (плакати, таблиці).
Друковані посібники необхідно вивішувати тільки ті, які потрібно для заняття, а ті, що не використовуються, слід зберігати у шафах. Тривалий час демонструються плакати і таблиці попереджувального змісту.

В кабінеті повинна бути невелика бібліотечк, необхідна вчителеві до підготовки до занять, а учителям ― для самостійної роботи.

Кухня-лабораторія

В кухні-лабораторії необхідно створити всі умови для дотримання санітарно-гігієнічних норм і правил зберігання продуктів харчування та приготування їжі, забезпечети відповідну вентиляцію, вивільнити приміщення від зайвого обладнання або меблів.

Має бути підведена холодна та гаряча вода або підігрів води. Три раковини: одна для миття рук, дві інші для миття посуду, або три миски.

Електричні або газові плити з розрахунку по 2 комфорки на 4-6 чоловік. Електричні нагрівальні прилади, електрична мережа, газові плитки знаходяться під наглядом спеціаліста на засадах трудової угоди. Робочі столи (900х900х730 мм). 1 стіл на 4 учні, стільці підйомні. Кришки ― пластик, жесть. Якщо є умови, то виділяється стіл для сервірування та дегустації страв.

Для зберігання посуду, столової білизни, продуктів слід передбачити шафи закритого типу. Слід мати декілька шафів. Продукти, що швидко псуються, слід зберігати в холодильниках.

Декілька дошок для обробки продуктів:
  • для гастрономічних виробів;
  • для обробки оселедця;
  • для нарізування варених овочів;
  • для нарізувння хліба;
  • для тіста.
Для відходів слід мати бачок з кришкою. Для виконання робіт по забезпеченню санітарно-гігієнічних умов в кухні-лабораторії повинні бути щітки для змітання зі столу (4 шт), щітки для митття раковин (2 шт.), рушники для рук (у кожної учениці). Комплект для індивідуального користування (фартух, шапочка, рушник).

Швейна майстерня

Потрібні швейні машини з ручним, ножним та електричним приводами. 1 машина на 2-х учениць. Машини розміщуються в один-два ряди перпендикулярно до вікон або під кутом 45˚, 50 см від вікна. Відстань між машинами не менше 60 см. Поруч з машинами необхідно повісити таблицю добору номерів машинних голок та ниток, залежно від товщини тканини, а також правила з техніки безпеки при роботі на машинах.

Двомісні учнівські столи та стільці з широким сидінням. Відповідно до правил пожежної безпеки в швейній майстерні виділяється спеціальне місце для волого-теплової обробки виробів. Розетка ― справа від працюючого, на підлозі гумовий килим. Бажано, гладильні дошки зробити пристінними, відкідними. На видному місці слід повісити правила користування електричною праскою. Майстерня повинна мати примірочну з високим дзеркалом. Два манекени ― 42-46 розміру. Доцільно обладнати стіл для розкрою тканини.

Комбінований кабінет

У комбінованому кабінеті більша частина приміщення оснащується необхідним обладнанням для занять з обробки тканин.

Виділити місце для роботи з харчовими продуктами. Встанолюються плити, раковини та крани, столи для розробки продуктів. Газові плити на заняттях з обробки тканин накривають спеціальними кришками. Необхідно мати підсобне приміщення
18-20 кв.м., можна без вікон. В ньому встановлюють шафи або стелажи для зберігання матеріалів, інструментів, готових виробів.

Документація кабінету
  1. Навчальні програми.
  2. Календарні плани, затверджені дирекцією школи.
  3. Правила з техніки безпеки.
  4. План роботи кабінету, затверджений дирекцією школи.
  5. План робои гуртків, які працюють на базі кабінету.
  6. Технічна документація (креслення, викройки, технологічні картки, роздатковий матеріал, таблиці).
  7. Журнал проведення інструктажу з техніки безпеки.
  8. Інвентарна книга обліку обладнання, інструментів, матеріалів.
  9. Акти-дозвіл на заняття в кабінеті (щорічно).
  10. Акт про випробування ізоляції на заземлення (за встановленою формою).
  11. Паспорти машин, електрообладнання, побутових приладів.
  12. Акти на списання з балансу школи обладнанн, господарчого інвентаря та іншого майна, що прийшов у непридатність та витрачених матеріалів.
План роботи кабінету складається на навчальний рік
№ п/пЗміст роботиСтрок виконанняХто залучається до виконанняВідмітка про виконання

У плані передбачаються такі заходи.
  1. Збереження, ремонт і поповнення навчального кабінету навчально-наочними посібниками, підготовка його до користування.
  2. Виготовлення наочних посібників, колекцій, роздаткового матеріалу, альбомів, таблиць, макетів, зразків, муляжів.
  3. Створення необхідних умов для проведення теоретичних і лабораторних занять.
  4. Дотримання правил техніки безпеки, санітарно-гігієнічних вимог.
  5. Використання технічних засобів.
  6. Підготовка і організація виставок робіт.
  7. Суспільно-корисна та продуктивна праця (на підставі класів і кабінетів, договорів з дитячими установами та підприємствами).
  8. Робота гуртків.
  9. Професійна орієнтація учнів.
  10. Підготовка , організація і проведення олімпіад, конкурсів тощо.
  11. Робота з батьками.

Немає коментарів:

Дописати коментар